Latviski English По-русски

Sportošana samazina 13 dažādu vēžu riskus

2016.gadā JAMA Internal Medicine publicētajā pētījumā konstatēta būtiska riska samazināšanās saslimt ar kādu no 13 vēžu veidiem cilvēkiem, kas regulāri nodarbojas ar fiziskajām aktivitātēm.

Riska samazinājums onkoloģiskajām saslimšanām bija 20 un vairāk procentu salīdzinājumā ar mazaktīvajiem cilvēkiem kontroles grupā. Šis pētījums apstiprina iepriekš pieņemto, ka fiziskās aktivitātes palīdz novērst vēža attīstību un ir ļoti svarīga sastāvdaļa sabiedrības iesaistīšanā vēža novēršanā.
Vairāki iepriekš veikti pētījumi ir analizējuši saikni starp fiziskām aktivitātēm un vēža saslimšanas risku, un ir uzrādījuši riska samazināšanos saslimt ar resnās zarnas, krūts un citiem vēžu veidiem, tomēr pētījumi par dažādajiem vēža veidiem nav bijuši pietiekami precīzi mazā dalībnieku skaita dēļ.
Šajā pētījumā tika novērots, ka fiziskās aktivitātes brīvajā laikā ievērojami samazina risku saslimt arī ar barības vada, aknu, nieru vēzi un leikēmiju. Mazāks riska samazinājums tika novērots mielomas un urīnpūšļa vēža gadījumā, tomēr arī šo slimību risks nedaudz samazinās līdz ar fizisko aktivitāšu pieaugumu.
Interesanti, ka plaušu vēža riska samazināšanās fizisko aktivitāšu dēļ novērota tikai bijušajiem vai esošajiem smēķētājiem, šis fakts vēl tiek pētīts.
“Fiziskās aktivitātes brīvajā laikā samazina sirds slimību risku un tagad pierādīts, ka arī samazina vēža attīstības risku” saka pētījuma autors dr.Mūrs.
“Vēl jo vairāk, pētījuma rezultāti norāda, ka tas var tikt attiecināts uz praktiksi visiem cilvēkiem, jekurā vietā un sabiedrībā, gan ar lieko svaru, gan bijušajiem un esošajiem smēķētājiem. Ārstniecības nozarē strādājošajiem vajadzētu katram mazaktīvam pieaugušajam ieteikt un mudināt nodarboties ar fiziskām aktivitātēm kā veselīga dzīvesveida sastāvdaļu.”
Pētījumā netika izceltas kādas konkrētas fiziskas aktivitātes. Tās var būt jebkādas - ir jādara tas, kas katram patīk vislabāk, piemēram, var iet uz DCH studiju un nodarboties ar Krossfitu. Noderīgas ir gan vieglas, gan smagākas fiziskas slodzes, ja vien veselība to ļauj. ASV ir aprēķināts nedēļā ieteicamais fizisko aktivitāšu laiks un tas ir 150 minūtes. Svara zudumam, kas rodas fizisko aktivitāšu iespaidā nav tiešas saistības ar vēža riska samazinājumu, respektīvi, vēža risks samazināsies arī gadījumā, ja sportojot neizdosies samazināt lieko svaru.
Tāpēc Onkoklīnikas kolektīvs sirsnīgi aicina visus doties sportot.

Most popular

Call: