Notice: Undefined offset: 0 in /home/onkoklinika/public_html/core/lib/system.php on line 231
Dzemdes noslīdējums
Latviski English По-русски

Dzemdes noslīdējumsDzemdes noslīdējums veidojas starpenes un iegurņa muskuļu vājuma dēļ, kā rezultātā dzemde noslīd uz leju un var parādīties pie maksts ieejas vai smagākos gadījumos pat izvirzīties ārpusē.
Dzemdes noslīdējumi var rasties jebkurā vecumā, taču biežāk tie ir novērojami sievietēm menopauzē, kurām ir bijušas vienas vai vairākas dzemdības. 
Neliela dzemdes noslīdējuma gadījumā ārstēšana nav nepieciešama. Par ārstēšanu ir jāsāk domāt situācijās, kad tas sāk ierobežot sievietes normālās dzīves aktivitātes un labsajūtu.

Simptomi

Neliels dzemdes noslīdējums parasti nerada nekādas sūdzības.
Izteiktāka noslīdējuma gadījumā parasti ir kāds vai vairāki no šiem simptomiem: 

  • Smaguma vai velkoša rakstura sajūta iegurnī 
  • Var sataustīt dzimumorgānus pie ieejas makstī 
  • Patvaļīga urīna noplūde (nesaturēšana) vai tieši pretēji urīna aizture
  • Diskomforts, kas rodas sajūtot zarnu kustības 
  • Sajūtas, it kā sēdētu uz nelielas bumbiņas
  • Diskomforts dzimumattiecību laikā

Bieži simptomi ir mazāk izteikti dienas pirmajā pusē un pastiprinās uz vakaru, īpaši, ja ir stāvošs darbs vai darbs saistīts ar fizisku piepūli.

Kad vērsties pēc palīdzības

Pēc palīdzības ir jādodas brīdī, kad kādi no šiem simptomiemc sāk būtisk iietekmēet jūsu dzīves kvalitāti.

Cēloņi

  • Grūtniecības un dzemdības 
  • Sarežģījumi vai trauma dzemdību laikā 
  • Liels auglis dzemdībās
  • Liekais svars 
  • Zemāks estrogēna līmenis menopauzē
  • Hroniski aizcietējumi
  • Hronisks klepus vai bronhīts
  • Smags, fizisks darbs

 

Sarežģījumi 

Dzemdes noslīdējums bieži kombinējās arī ar blakusesošo orgānu noslīdējumu:

  • Maksts priekšējās sienas vājums jeb cistocēle, kuras gadījumā makstī ieslīd urīnpūšļa mugurējā siena. Iemesls tam ir saistaudu vājums, kas norobežo urīnpūsli no maksts priekšējās sienas. 
  • Maksts mugurējās sienas vājuma jeb rektocēles gadījumā izvelvējās maksts mugurējā siena un makstī ieslīd taisnā s zarna. Reizēm iegurnī var ieslīdēt arī tievo zarnu cilpas un tad to sauc par enterocēli. 
  • Izteikta dzemdes noslīdējuma gadījumā dzemde var izvirzīties pilnībā uz āru no ķermeņa un radīt maksts gļotādas noberzumus.

 

Profilakse

Dzemdes noslīdējuma riska mazināšanas nolūkos rekomendējam:

  • ProfilakseRegulārus Kēgela vingrinājumus. Šie vingrinājumi ļauj stiprināt jūsu iegurņa pamatnes muskuļus tādā veidā neļaujot noslīdēt dzemdei un maksts sieniņām. Īpaši svarīgi to būtu veikt pēc bērna piedzimšanas.
  • Ārstējiet un novērstu aizcietējumus. Dzeriet daudz šķidruma un ēst augsta šķiedrvielu pārtikas produktus, piemēram, augļus, dārzeņus, pupas un pilngraudu graudaugus.
  • Izvairieties no smagas pacelšanas un pareizi paceliet. Pacelšanas laikā izmantojiet kājas, nevis jostasvietu vai atpakaļ.
  • Kontroles klepus. Iegūstiet ārstēšanu par hronisku klepu vai bronhītu un nesmēķējiet.
  • Izvairieties no svara pieauguma. Konsultējieties ar savu ārstu, lai noteiktu savu ideālo svaru un saņemtu padomu svara zuduma stratēģijās, ja jums tas nepieciešams.
  • Noslīdējumu profilaksei un vieglas pakāpes makstsNoslīdējumu profilaksei un vieglas pakāpes maksts sieniņu noslīdējuma gadījumā var izmantot dažādus palīglīdzekļus, kas ir paredzēti starpenes muskulatūras stiprināšanai. Šie atsvari, kas ir ievietojami makstī sākot no 15min dienā līdz pat 2-3 stundām dienā ļauj pakāpeniski, netraumatiski stiprināt starpeni. Tie ir dažādi apaļas vai ovālas formas atsvari no 20 – 120g, kas paredzēti tieši šim nolūkam. Atsvaru radītais efekts ir tieši atkarīgs no vingrinājumu regularitātes.
     

Diagnostika 

DiagnostikaDzemdes noslīdējumu ir ļoti viegli pamanīt ginekoloģiskās apskates laikā, kad vizuāli redz maksts priekšējās vai mugurējās sienas izvelvējumu, kā arī dzemdes zemo novietojumu iegurnī vai, smagākos gadījumos, izkrišanu. 

Iegurņa iztaustīšanas laikā dažkārt ārsts var palūgt “paspiesties” vai tieši pretēji saspiest starpenes muskuļus.

Izteiktas urīna nesaturēšanas gadījumā ir nepieciešams veikt dinamisko urogrāfiju, lai izslēgtu citas izcelsmes urinācijas traucējumus, kas nav saistīti ar starpenes muskuļu vājumu.

Ārstēšana

Ārstēšanas taktika noslīdējuma gadījumā būs atkarīga no noslīdējuma smaguma pakāpes.
Vieglākos gadījumos vienmēr var paciente var ļoti daudz pati darīt savā labā.
Ja noslīdējums nerada būtiskas sūdzības, tad ļoti svarīga provocējošo faktoru mazināšana, lai novērstu situācijas pasliktināšanos. Preventīvi ir nepieciešama regulāra Kēgela vingrinājumu izpilde, svara normalizēšana un aizcietējumu novēršana. 
Nākamais solis ir dažādu pesāriju izmantošana. Ir pieejami vairāku veidu pesāriji gan formas, gan izmēru ziņā.
Vaginālais pesārijs parasti ir gumijas riņķis, kas var būt dažāda diametra un ir piemeklējams katrai sievietei individuāli. Pesāriju ievieto makstī saspiestā veidā un pēc ievietošanas makstī atbrīvo. Tādā veidā pesārijs makstī ieņem savu vietu un mehāniski atspiež maksts sieniņas un notur dzemdi iegurnī. Galvenā problēma ar pesārijiem ir higiēnas nodrošināšanā, jo tie ir jādezinficē vismaz 1 reizi mēnesī. Mājas apstākļos to parasti dara, aplejot ar verdošu ūdeni. Un nākamā neērtība parasti ir saistīta ar pesārija ievietošanu un izņemšanu sievietēm, kuras dzīvo regulāru dzimumdzīvi. Pesāriji nav ērti gados jaunākām sievietēm ar aktīvu dzimumdzīvi.

Ķirurģiska ārstēšana

Gadījumos, kad dzemdes noslīdējums ir izteikts, ķirurģija būs efektīvākā ārstēšanas metode. Šādu operāciju var veikt gan minimāli invazīvi laparaskopijas veidā, gan arī no maksts puses veicot maksts plastiku ar vai bez dažādiem tīkliņu implantiem.


Operācijas dzemdes noslīdējumu gadījumā var būt ļoti dažādas un to izvēli ietekmēs gan pacientes konstitūcija, gan maksts sieniņu stāvoklis. 

Izteiktu noslīdējumu gadījumā var tikt piedāvāta dzemdes izoperēšana ar sekojošu audu fiksāciju iespējami anatomiski. Šim nolūkam mūsu klīnikas ārsti dod priekšroku Dynamesh ražotajiem tīkliņiem, kas ļauj veikt iegurņa pamatnes rekonstrukciju maksimāli tai, kādu daba ir paredzējusi. Tīkliņš tiek piešūts pie dzemdes kakla vai maksts stumbra un tālāk pieviksēts pie iegurņa kauliem. Šī operācija pilnībā tiek veikta laparaskopiski ir laika ziņā aizņem aptuveni 90 minūtes. Izteiktas adipozitātes gadījumā sintētiskā materiāla tīkliņu ir iespējams laparaskopiski fiksēt pie iegurņa muskulatūras, kas arī nodrošina ļoti labu efektu. Šādu tehniku var izmantot sievietēm, kas vēl plāno grūtniecību. 
Dynamesh sintētiskā materiāla priekšrocība ir mazā organisma atbildes reakcija uz tīkliņu, kas ir parastā polipropilēna tīkliņa gadījumā. Vecās paaudzes tīkliņi parasti rada izteiktu fibrozi jeb saistaudu veidošanās reakciju, kā rezultātā ievietotais materiāls izteikti samazinās un rada neparedzamas sekas no izteikta sāpju sindroma līdz tīkliņa pārtrūkšanai u.c. 


Vislabāk par noslīdējuma ārstēšanas iespējām ir iespējams izlemt konsultējoties ar ārstu klātienē. Mūsu skatījumā ķirurģiska ārstēšana ir kā beidzamā izvēle noslīdējumu terapijā, taču nepieciešamības gadījumā to ir iespējams veikt ar minimālu traumu un īsi atlabšanas periodu, kas parasti ilgst 5-7 dienas.

Kēgela vingrinājumi

Kēgela vingrinājumi ļauj stiprināt iegurņa pamatnes muskulatūru.
Regulāra vingrošana ļaus novērst noslīdējuma pasliktināšanos.

Kēgela vingrinājumi:

  • Savelciet iegurņa pamatnes muskuļus it kā Jūs censtos noturēt gāzu noplūdi vai vēdera izeju
  • šādu saspriundzinājumu jānotur piecas sekundes, pēc tam seko piecu sekunžu pauze, kuras laikā ir jāatbrīvo starpenes muskulatūra. Ja piecas sekunžu sasprinmdzinājums ir par grūtu, tad sākumā ir pieļaujams sākt ar 2 sekunžu sasprindzinājumu un 3 sekunžu pauzēm
  • Mērķis ir sasniegt katras kontrakcijas sasprindzinājumu 10 sekunžu garumā
  • Šādas kontrakcijas vienā piegājienā ir jāveic 10 reizes. Kopumā dienas laikā būtu jāveic 3 šādi piegājieni, piemēram, 10 kontrakcijas pa 10 sekundēm ar pauzēm starp katru kontrakciju no rīta, tad pusdienas laikā un beidzamo reizi vakarā. 
  • Visefektīvāk Kēgela vingrinājumus Jums spēs iemācīt fizioterapeits, taču ir pieļaujama vingrinājumu izpilde pašmācību ceļā.

 

Ko var darīt mājas apstākļos 

Mājas apstākļos var regulāri veikt:

  • Kēgela vingrinājumus, lai nostiprinātu iegurņa muskulatūru
  • Jāizvairās no aizcietējumiem, ēdot šķiedrvielām bagātus pārtikas produktus un dzerot daudz šķidruma
  • Izvairieties no spiešanās vēdera izejas laikā
  • Izvairieties no smagumu celšanas
  • Nepieļaut klepošanu
  • Svara normalizēšana 
Dr.med.Ronalds Mačuks

Ķirurgs - Onkoloģijas ginekologs

Rakstiet mums

* Jūsu vārds, e-pasts un tālrunis tiek peprasīts, lai mēs varētu ar Jums sazināties un sniegt atbildi uz Jūsu jautājumu.
Zvanīt